Ondernemingen worden verkocht en gekocht. Dat is al zo sinds de tijd dat Grieken het woord ‘Agoras’ voor marktplaatsen hebben bedacht.
Rondom marktplaatsen gaat er wel eens iets mis. Natuurlijk is niet elke overname het succes wat van tevoren is voorspeld. We kennen allemaal de post ‘goodwill’. Dit is een post die we in de jaarrekening veel tegenkomen. Niet elke goodwill ‘overleeft’ de reguliere levensduur…
De oorzaken zijn uiteenlopend. Hoop doet soms geen wonderen. De nieuwe samenwerking tussen teams ontaard in stammenstrijd en de synergie verdwijnt uit een ooit zo ambitieus overnameproces.
De impact van de zachte kant op succes van de overname is moeilijk te voorspellen. Dat is vervelend voor alle betrokkenen. Gebrek aan synergie resulteert in lagere marges en rendement. Er was hoop, maar hoop wordt vaak uitgestelde teleurstelling. Het goede nieuws is: er is nooit sprake van directe paniek, maar van een langzaam leeglopende energieballon.
Paniek is er vaak wel als gedurende de wittebroodsweken de ene na de andere verrassing uit de lucht valt. Als Coney Minds zitten we aan verschillende directietafels. Zijn we controlerend accountant, dan zijn grote verrassingen vaak een eerste indicatie om de post goodwill verder te onderzoeken. Stap 1 is dan altijd om het ouderwetse due diligence-rapport erbij te pakken.
Inmiddels hebben we in dertig jaar als controlerend accountant alle verrassingen wel voorbij zien komen. Er wordt in een due diligence-traject van alles onderzocht en uitgeplozen. Niet alleen worden financiële prestaties keurig in Excel-sheets geprojecteerd en genormaliseerd, ook fiscale en juridische checklists worden keurig dicht gevinkt. Natuurlijk worden lopende en niet-lopende claims uitgesloten.
In dit soort hoeken zit vaak niet de verrassing.
De verrassing zit in de feitelijke prestaties van de overgenomen business. Vooraf zien de forecast analyses voor een jaar vooruit er allemaal rooskleurig uit. En vaak is dat gelukkig ook zo.
Realiteit is ook dat bij lichte tegenwind, of ruis in de motor, de prestaties toch snel tegen kunnen vallen. Marge en volumes van overgenomen cliënten vallen tegen, er zijn veel meer kortingsregels met afnemers afgesproken dan vooraf bekend en inkoopcontracten omvatten verplichtingen die niet scherp zijn geformuleerd.
Die ervaring nemen we mee als we aan de directietafel zitten om een aankoop- of verkooptraject met onze data driven due diligence te ondersteunen.
Due diligence-trajecten kun je heel complex en langdradig maken. Op de cent nauwkeurig proberen resultaten te ‘normaliseren’. Dat leidt tot een schier eindeloze rapportage waardoor je door de bomen het mooie bos niet meer ziet.
Wij proberen het wat eenvoudiger, realistischer en meer datagedreven te houden.
Wij kijken een tot twee jaar terug, kijken ook in het nu, maar richten ons op de belangrijkste aandachtspunten en zetten data-analyse in om écht te begrijpen hoe resultaten tot stand komen. Denk aan:
- Omzet- en marge-analyses naar afnemer, naar producten en diensten voor twee jaar tot nu
- Betaalgedrag van afnemers en leveranciers voor twee jaar tot nu
- Analyse van uitgaande banktransacties, beoordeling van logica voor twee jaar tot nu
- Ontwikkeling van kosten op basis van trendanalyse voor twee jaar tot nu
Onze bevindingen delen we met behulp van relevante visualisaties. Geen spiegeltjes en kraaltjes, maar feiten die ondernemers en financials begrijpen.
Waar nodig, relevant, kijken we naar ESG-presentaties ten opzichte van doelstellingen.
Meer weten? Check deze webpagina: Data Driven Due Diligence | Coney Minds – Inzicht in Data