De top in data-analyse

7-12-2022 Redactie Nieuws

Accountantsorganisatie Coney Minds wil klanten verrassende inzichten bieden door gebruik te maken van data-analyses. Een interview. ‘De volgende stap is machine learning.’

Waar accountantsorganisaties nog weleens worstelen met wat ze willen uitstralen, is dat bij Coney Minds allesbehalve het geval. Want jazeker, het van oorsprong Rotterdamse bedrijf is gewoon ook een accountant. Maar daarbij zet het team van Coney Minds vol in op het gebruik van data sciences en machine learning. Die focus  bepaalt voor een groot deel het DNA van de onderneming. Dit blijkt tijdens een interview met Natalie Kaspers-Broekhuizen, extern accountant en verantwoordellijk voor de auditdienstverlening bij Coney Minds, en Onno Wouters, eveneens extern accountant en daarnaast verantwoordelijk voor de analyticsdiensten bij Coney Minds. Wouters licht toe: ‘Tegenwoordig hebben de meeste ondernemers hun administratie wel in een app of in andere software. Waaraan het vaak nog ontbreekt, is dat verrassende inzicht. En dat is waarin wij willen excelleren.’

Data-analyse centraal

Sinds de oprichting in 2005 staat data-analyse centraal in de werkwijze van Coney Minds. In de beginjaren, zo vertelt Wouters, was de gedachte om met ervaren krachten de best mogelijke data-analyses te maken. Maar in die redenering ontbrak een schakel: de jeugd. ‘Juist bij veel jongere accountants is het haast vanzelfsprekend aan de slag te gaan met data en software.’ Sindsdien ging de gemiddelde leeftijd bij Coney Minds steeds verder omlaag, tot net onder de 30 nu. Coney Minds is overigens een compact kantoor met zo’n 25 werknemers, met inmiddels ook kantoren in Haarlem en Goirle. Wie dat wil, kan bij het kantoor naast in de accountancy ook aan de slag in het team voor data-analyse. Het heeft vooral middelgrote bedrijven en ook sportbonden als klant. Door de duidelijke positionering trekt het bedrijf met name organisaties die voorop willen lopen waar het gaat om automatisering van administraties en rapportages. Wouters: ‘Als we analyticswerk doen, richten we ons op vragen waarover ondernemers zich echt zorgen maken en waarvan wij vermoeden dat we met data-analyse waardevolle antwoorden kunnen leveren.’

 

Focus op audit

De nadruk echter ligt bij de controle van jaarrekeningen. Natalie Kaspers-Broekhuizen vertelt hoe Coney Minds vooral werkt voor organisaties ‘die efficiënter en bewuster willen werken en die ook de stap willen maken naar data driven werken.’ Een omzetgrens is er niet, al mikt de onderneming – behalve in de sport – wel op organisaties die minstens de potentie hebben de 12 miljoen euro omzetgrens voor wettelijke controle te overstijgen. Hoe gaat dat dat in z’n werk, een data driven controle door Coney Minds? Het begint standaard. Of de klant staat toe dat het accountantskantoor via een koppeling alle relevante data onttrekt aan de organisatie, of de onderneming levert zelf data aan via databases en/of Excel-bestanden. Al die data worden ingevoerd in de eigen software van Coney Minds, software die steeds verder in ontwikkeling is. Wouters vertelt: ‘Stel dat jij een handelsonderneming hebt. Hoe zijn dan jouw geldgoederenbewegingen? Als we het detail van jouw beginvoorraad en eindvoorraad kennen, wat is dan de afzet? En zie je dat terug in de omzet? Welke prijzen zijn gehanteerd? Wat zijn je marges? Nu zal er in een klassieke setting ook worden gekeken naar dit soort elementen. Maar omdat wij er altijd op mikken zoveel mogelijk data in te zetten, kom je toch tot verrassende inzichten. Wij noemen d

at story of the audit – en die geven we via een onlineplatform terug aan onze klanten.’ Kaspers-Broekhuizen vult aan: ‘Zo zou je in een oogopslag kunnen zien of bepaalde werknemers kortingen geven waarvoor ze geen autorisatie hebben, en hoeveel dan. Het is van grote meerwaarde voor klanten als ze ogenblikkelijk kunnen zien waar bepaalde risico’s werkelijkheid worden.’

Professioneel kijken

Vooroplopen is voor Coney Minds belangrijk. ‘We doen enerzijds aan data-analyses voor andere accountantskantoren. Anderzijds durven we ook wel te zeggen dat iedereen die iets betekent in de ontwikkeling van data-analyse in de accountancy in Nederland, wel met ons praat’, zegt Wouters. ‘Het gaat ons natuurlijk om de business – maar ook om te delen, om onze rol in de maatschappij.’ Een volgende stap voor Coney Minds is de inzet van machine learning. ‘We zijn begonnen hierin te investeren. De volgende vijf jaar gaan we dit volhouden’, aldus Kaspers-Broekhuizen. Machine learning gaat weer verder dan data-analyse.

Wouters: ‘Neem weer die handelsonderneming. Als je al twintig jaar als accountant kijkt naar handelsondernemingen, dan weet je precies waarnaar je moet kijken in de winst- en verliesrekening en de balans. Tegelijk heb je ook weleens vooroordelen, al probeer je dat  te vermijden. Bij machine learning gaat het erom dat je de computer leert net zo professioneel te kijken als jij, maar dan ook nog eens zonder enige bias.’ De plannen van Coney Minds klinken ambitieus, en dat is de organisatie ook. Intern hebben ze het over een Topgun-mentaliteit, waarbij de meestal hoogopgeleide collega’s elkaar stimuleren een hoog niveau te halen. ‘Zeker de jongeren willen graag impactvol werk, en dat bieden we ook, op een hoog niveau – en zonder dat we het teamgevoel uit het oog verliezen. Onze waarden, en daar staan we ook voor, zijn SLIM: Samen, Loyaliteit, Innovatie en Meerwaarde.’ Benieuwd wat het team van Coney Minds over vijf jaar aan innovaties heeft weten te realiseren.

Tekst: Philip Willems

No user image
Geschreven door:

Redactie