Hypes maken het leuk

8-03-2023 Pieter de Kok Blog

Echte innovatie in de audit staat al jaren op een laag pitje. Data-analyse is geschiedenis, big data in de audit is morsdood, process mining wordt veel gepredikt maar zelden toegepast, drones liggen in de doos en Audit Robots bestaan alleen in flyers. Er is enig leven rondom algoritmes, maar dan heb ik het niet over de huis-tuin-en-keuken algoritmes, vaak niet meer dan een setje business rules reperformen. Dat is data-analyse. Nee, dan heb ik het over de generatie zelflerende algoritmes, algoritmes die naarmate ze ouder worden gaan leren, gelijk aan kinderen, in het begin begeleidt door volwassenen. De mooiste hypes zijn hypes die in perfecte vorm het Gartner- pad volgen. Van euforie naar hoop, naar teleurstelling, naar een stille revival. Uiteindelijk duikt iets dat echt meerwaarde heeft, altijd ergens op. Denk aan de blockchain. Ik ben uitgesproken over hypes en dus ook over ChaptGPT. Het is een honderd procent hype en gaat de Gartner-route perfect volgen. ChatGPT kan niets nieuws bedenken, begrijpt geen context, kan geen jaarrekening controleren en zeker geen fraude detecteren…

ChatGPT is Google op steroïden. Ik begrijp wel dat veel mensen in de accountancy over ChatGPT praten. Het gebrek aan innovatie verhoogt het FOMO (Fear Of Missing Out) niveau in onze sector. De angst om de grote innovatieslag te missen. Zo ook met Generative AI, de volgende generatie zelf generende AI-technologie, met voice- en mediatoepassingen en uiteraard ChatGPT. Ik stelde ChatGPT de vraag: “Wat kunnen we na big data, blockchain, robots, Clubhouse (en nog tien hypes), met ChatGPT in de audit in 2024?” Het onderliggende deep learning model (briljant, geen discussie over) is echter getraind tot 2021 en antwoordde dan ook: “Geen idee Pieter, ga het lekker zelf uitzoeken.” ChatGPT is getraind om te voorspellen welke woorden logisch achter elkaar horen. U stelt een vraag, het algoritme geeft het ‘antwoord’. Razendsnel en razendknap. Directe meerwaarde voor de audit: nul. Als we er niet veel mee kunnen, moeten we er dan bang voor zijn? Ook niet. Ja, we leven in een enge wereld, met nep media, nep informatie en andere slimmigheden. Generative AI zal hieraan ook bijdragen. Het is aan auditors om daarop een antwoord te vinden. In lijn met Gartner komt ChatGPT op enig moment terug in ons leven, verstopt als een saaie babbelbox in onze auditdossiers, ter ondersteuning. Dat we hier over ChatGPT mogen schrijven, dat u dit leest, dat u morgen op kantoor toch even vraagt: “Klopt dat wat Pieter roept?”, dat maakt hypes leuk. Ik hoop op iets magisch.

 

PIETER DE KOK is partner bij Coney Minds. Eerder was hij aanjager van vernieuwingsbeweging Tuacc. Als columnist op Accountant.nl schrijft hij over innovatie in de accountancy. Enkele jaren geleden ging hij in een reeks verhalen op zoek naar vernieuwing.

Pieter de Kok
Geschreven door:

Pieter de Kok